Po sportu Při sportu
klokan
Dárkové zboží Dárkové balíčky Doplňky stravy Přírodní kosmetika Lékárna Literatura Kojenecké zboží

Víte, jak si udržet zdravé klouby a zvýšit jejich pohyblivost?

Bolest kloubů – to zná asi každý, někdo dokonce více než jiný. Právě revmatismus trápí až 100 tisíc lidí v České republice. Co ale dělat, aby se bolest zmírnila a pohyblivost zvýšila? podívejte se na naše tipy.

Psychické i fyzické zdraví jde ruku v ruce. Většinou, když vás trápí nějaká bolest, zdravotní problém, začnete se trápit i psychicky a naopak. Z toho důvodu je důležité udržovat v kondici oba tyto póly. A je vědecky dokázáno, že právě pohyb a zdravá strava zlepšuje pohyblivost kloubů, zabraňuje rozvoji svalové slabosti a přispívá k duševní harmonii.

Bolest kloubů může člověku dost znepříjemnit život. Kromě revmatismu ale může přicházet i se zvýšenou fyzickou zátěží (např. těžká stavební práce nebo nesprávné nošení břemen) nebo obezitou.

Jak si tedy udržet klouby v kondici?

Pravidelný pohyb

Jak již bylo řečeno, pravidelné cvičení je klíčové pro udržení funkce kloubů, zahnání bolesti i duševní pohodě. Jakému pohybu se věnovat?

Cvičení ve vodě – hydroponie

Pohyb ve vodě může být nejen zábavný, ale i prospěšný. Voda nadnáší a tak uvolňuje tíhu, kterou musí klouby snášet. Cvičení ve vodě může pomoci nejen s klouby, ale i zlepšit rovnováhu, obratnost, vytrvalost, zlepšit sílu svalů a posílit kardiovaskulární systém. Kromě plavání existuje i řada jiných cvičení, kterými se ve vodě zabavíte.

Cyklistika

Se zánětlivým onemocněním souvisí i náchylnost ke vzniku chorob srdce a cév. Z toho důvodu je důležité udržovat v kondici srdeční pumpu. Jízda na kole se řadí mezi aerobní sporty, které jsou pro tento účel jako stvořené. Nejenže jízda na kole pomůže vašemu tělu ke zdravějšímu já, ale může to být skvělý způsob, jak strávit hezký den s rodinou a užít si krásy přírody.

Tip: Když vyrazíte na kolo, ať už sami nebo s dětmi, nezapomeňte na reflexní prvky a helmu, které vám mohou klidně zachránit život. Bezpečnost především!

Chůze

Kdo by to byl řekl, že něco tak obyčejného může dělat takové zázraky. Psychika, kardiovaskulární systém, klouby a mnoho dalších věcí, na které mají obyčejné procházky blahodárný vliv. Podle britských lékařů stačí pouhých 30 minut denně a vaše nálada bude o něco lepší a deprese v nedohlednu.

Jóga

Pohybová aktivita a relaxace dohromady je vhodné pro každého. Meditační cvičení lze provozovat kdekoliv a kdykoliv. Je vědecky dokázáno, že právě jóga dokáže snížit otoky a bolestivost kloubů, nemluvě o duševní rovnováze.

Jumping

Zábava nejen pro děti ale i dospělé. Cvičení na minitrampolíně, která se vejde vedle gauče do obýváku, zvýší kapacitu plic, posílí celé tělo, zmírní únavu a zkvalitní spánek. Nehledě na ty kalorie, které při cvičení spálíte.

Tip: Pohyb není důležitý jen pro lidi s revmatismem. Neměl by chybět nikomu, bez rozdílu věku a pohlaví. Proto je dobré vést děti ke zdravému pohybu už od mala.

Další vhodný pohyb:

  • Posilování
  • Strečink
  • Taiči
  • Pilates apod.

Tip: Je také důležité si uvědomit, že čeho je moc, toho je příliš. Proto by se lidé s bolestí kloubů zároveň neměli přetěžovat.

Oddych a relaxace

Stejně důležitý je i odpočinek. Mnoho lidí v dnešní době již neumí plnohodnotně odpočívat. Každý by si měl najít takovou aktivitu, při které dokáže vypnout, oprostit se od veškerých starostí a nechat odpočívat každou buňku svého těla. Nebojte se si tedy dopřát oddych, wellness a sauny – nechte se hýčkat.

Zdravý a vyvážený jídelníček

Dbát na zdravou stranu by lidé s bolestí kloubů měli nejen kvůli udržení váhy na správné míře, ale i kvůli živinám a vitamínům.

Vápník, vitaminy D a K

Vápník je základní stavební jednotkou kostí a kloubů. Proto je jeho zásoba velmi podstatná. Kromě toho chrání před vznikem zánětů a zahání bolest kloubů. Získávat ho lze z mléčných výrobků, ale i pohanky, máku, sezamových či slunečnicových semínek, tmavé listové zeleniny, mandlí, lososa atd.

Vitamin D a K pomáhá vápníku se správně vstřebávat. Nejjednodušším zdrojem pro déčko je sluneční svit. Do těla ho ale můžete dostat i ve žloutku či tučných rybách. A vitamin K je obsažen opět v tmavé listové zelenině, dále ve fazolích, vajíčkách, kopřivě apod.

Proteiny

Zdrojů bílkovin je opravdu nespočet. Mezi ty základní patří maso, mléko a vajíčka. Ale kvalitní proteiny je možné získat i z mnoha rostlinných zdrojů. Někoho možná překvapí, že bohaté na bílkoviny je mango, čočka, sojové mléko, quinoa, fazole, hrášek či brokolice.

Tuky pro zdraví

Rozhodně byste se měli oprostit od tvrzení, že tuky jsou něco špatného. Nejsou totiž tuky jako tuky. Omega-3 neboli zdravé tuky se pyšní protizánětlivými účinky, také mají pozitivní vliv na klouby. Získat je lze z tučných ryb (např. losos, tuňák, makrela), ale i z oříšků a semínek. Nepodceňte význam rybího tuku, lněného oleje nebo oleje z ořechu královského.

Dostatek antioxidantů

Antioxidanty jsou jakýmsi brněním před nežádoucími vlivy. Pro klouby jsou nejžádanější vitamin C, E a selen. Céčko je zastoupeno v ovoci a zelenině, éčko v obilných klíčcích, ořechách, zelené listové zelenině a selen rybách, ořechách, vnitřnostech, obilovinách, vajíčkách a mase.

Nezapomeňte ani na glukosamin a chondroitin, které lze získávat z různých doplňků stravy.

Tip: Hýčkejte se ananasem, který obsahuje velké množství bromelinu. Díky tomuto enzymu je možné snížit otoky.

Čemu se vyhnout?

Bolest kloubů není žádná legrace. Při nesprávné životosprávě a nezodpovědnému přístupu může způsobit velké potíže. Je dobré se vyhnout dlouhému stání, sezení a pro tělo nepřirozeným polohám.

I s běháním by se mělo zacházet s rozumem. Velké otřesy nejsou pro klouby to pravé ořechové. Jestliže jste tedy milovníkem běhání, raději dejte přednost travnatému povrchu před asfaltem.

Kohoutová Klára